A lakáspiacot a kivárás jellemzi az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján. Az eladó ingatlanok számának növekedése és négyzetméterárak lassú csökkenése arra enged következtetni, hogy a kínálati piac felé közelítünk. Az OTPOtthon.hu szakértői sajtóeseményükön elmondták, hogy a jelenlegi helyzetben megnő a hirdetési oldalak szerepe, hiszen egyre fontosabb, hogy hol, milyen hatékonysággal és áron kínálják az eladók az ingatlanokat. Az idén augusztusban indult ingatlanhirdetési portál a változó piaci környezet ellenére vagy éppen annak köszönhetően, közel öt hónap alatt a második legnagyobb szereplővé vált az ingatlanhirdetési piacon – már több mint 155 ezer hirdetés található meg a kínálatában.
Az OTPOtthon.hu szakértői ma sajtóháttérbeszélgetésükön elmondták, hogy tapasztalataik alapján a tavalyi évre jellemző ingatlanpiaci felfutás már a múlté, az eladó ingatlanok száma növekszik – ez a négyzetméterárak lassú csökkenésével együtt arra enged következtetni, hogy egyre nehezebb eladni az ingatlanokat. Közelítünk a kínálati piac felé, amikor átlagosan 6 hónapnál hosszabb idő szükséges az ingatlanok értékesítéséhez. Az OTPOtthon.hu adataiból az is látszik, hogy a hirdetések aktív időtartama is megnőtt.
A korábban jellemző kiköltözési hullám most fordulni látszik, ennek következtében a családi, nagyobb, korszerűtlenebb házaknak megnőtt a darabszáma az ingatlanhirdetési piacon. A 20-30 millió forintos kategóriájú kislakások gyakorlatilag eltűntek és nagyon lecsökkent a 30-40 milliós árkategóriájú lakások száma is. Ezzel egyre szélesebbre nyílik az olló – a korszerűtlenebb lakások kevésbé kelendőek, viszont az energiahatékonyság, korszerűség és alacsony rezsi felértékelődni látszik. Ez a változás az OTPOtthon.hu portálon is tetten érhető, hiszen háromszor annyian keresnek a napelem, másfélszer annyian a távfűtés, és 50 százalékkal többen a hőszivattyú kifejezésekre, tehát az alacsony rezsihez és egyéb fenntartható üzemeltetéshez kapcsolódó kulcsszavakra.
„A mostani piaci helyzet minden olyan szereplőnek kedvez az ingatlanszektorban, aki az értékesítést támogatja, mert egyre nagyobb szakértelmet kíván az eladás. Azon dolgozunk mi is, hogy a fejlesztéseinkkel minél nagyobb támogatást adjunk az egyre nehezebbé váló értékesítési és keresési folyamatban” – mondta Lipták Zsuzsa, az OTPOtthon.hu-t fejlesztő és üzemeltető OTP Otthonmegoldások Kft. ügyvezető igazgatója. „Az OTP Otthonnál a kezdetektől fogva kutatjuk az ügyféligényeket és az látszik, hogy a lakásvásárlási folyamatban sok kérdés van – például hol hirdessem az ingatlanom, mennyit ér az ingatlan, milyen finanszírozási lehetőségeim vannak, megérkezik-e időben a hitel – mi pont ezekre a nehézségekre hozunk digitális megoldásokat, hogy könnyebbé, gördülékenyebbé tegyük a folyamatot” – tette hozzá.
Az ügyvezető az OTPOtthon.hu eredményei kapcsán elmondta, hogy igaz, még csak rövid ideje vannak jelen a piacon, de már több mint 155 ezer hirdetés található meg a kínálatukban és a havi oldallátogatottságuk elérte a 4,5 milliót – ezzel a második legnagyobb szereplővé vált rövid idő alatt az ingatlanhirdetési piacon. A koltozzbe.hu, ujotthon.hu és a startlak.hu portálok egyesítésével jött létre az OTP Otthonmegoldások Kft. A korábbi tapasztalatok viszont nem vesztek el, megmaradtak a rendszerben, és ezekkel együtt egy komplex, az ingatlanvásárlással kapcsolatos sokrétű ügyféligényekre iparágakon átívelő megoldást nyújtó portál fog létrejönni. Azokhoz az utazási oldalakhoz lehetne hasonlítani, ahol már nem csak a jegyeket lehet megvenni, hanem szállást, taxit, programokat is foglalhatunk. Az OTPOtthon.hu-nak a célja, hogy végigvezesse az ügyfeleket az ingatlaneladás, ingatlanvásárlás folyamatán, az otthonvásárlás gondolatának felmerülésétől az ingatlan keresésen át egészen a beköltözésig.