Az IKEA Magyarország a 2022-es pénzügyi évben 130 milliárd forint kiskereskedelmi forgalomról számolt be, amely közel 20%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az áruházakban 3,5 millió vásárlót fogadtak, az online vásárlás részesedése pedig 21,6% volt.
Amellett, hogy a vállalat továbbra is az emberek többsége mellett állva még több otthon lakberendezéséhez járult hozzá, folyamatosan fejlesztette áruházait és a digitális szolgáltatások terén is bevezetett újdonságokat, például a Billie chatbotot, vagy az online foglalási lehetőséget a Bútormentő Pontokon. Az IKEA 125 ezer euró értékben (humanitárius segély, illetve lakberendezési támogatások) segítette az Ukrajnából érkező menekülteket. 2023-ban az IKEA Tervezőstúdió nyitását is tervezi Debrecenben.
2022-es pénzügyi eredmények
Az IKEA Magyarország 1730 munkatársának köszönhetően annak ellenére, hogy a 2022-es pénzügyi év1 kihívásokkal teli volt, az előző évhez képest közel 20%-os növekedést ért el a kiskereskedelmi forgalmat illetően (109,2 milliárd forintot FY21-ben2). Az áruházak 8 millió látogatót köszöntöttek, az IKEA.hu weboldal 12,7 millió egyedi látogatót regisztrált, 66%-ukat mobileszközről. Az IKEA Family klub is tovább növekedett, a pénzügyi év végére több mint 1,2 millió tagot számlált.
Több digitális fejlesztés is történt az elmúlt évben. Februárban indította el a vállalat az új, Billie névre keresztelt chatbot szolgáltatást, amely az év minden napján 24 órában támogatja a vásárlókat megoldási javaslatokkal. A nyár során az IKEA bevezette az online foglalási lehetőséget a Bútormentő Pontok esetében is, így a vásárlók már az IKEA.hu weboldalon megismerkedhetnek a kedvezményes árú bútorok jó részével, és le is foglalhatják kedvenceiket addig, amíg beérnek az áruházba megvásárolni azokat.
A pénzügyi év alatt az IKEA átlagosan 98 konyhát és 99 kanapét adott el naponta. A legnagyobb számban eladott termék az ikonikus FRAKTA táska volt, melyet a fehér OFTAST tányér követett a sorban.
„Elkötelezetten támogatjuk vásárlóinkat abban, hogy otthonaikat az életstílusukhoz hangolják és az élethelyzetüknek megfelelően tervezzék át – bárhova is sodorja őket az élet, és bármilyen költségvetés is álljon rendelkezésükre. Hálásak vagyunk, hogy érdeklődésük töretlen az IKEA iránt, melynek köszönhetően gazdasági évünket a globálisnál is magasabb eredményekkel zárhattuk: Magyarországon 20%-os növekedésről számolhatunk be, míg az online értékesítés terén 34%-os emelkedésről – megközelítőleg minden ötödik vásárlónk az online rendelést választotta. Annak is nagyon örülünk, hogy az előző évhez képest 1 millióval több látogatót üdvözölhettünk áruházainkban. Rengeteg nagyszerű lakberendezési megoldással vártuk őket, hogy nálunk inspirálódva szebbé tehessék az otthoni mindennapjaikat. Mindemellett további fejlesztéseket eszközöltünk áruházainkban és az online térben is, ahol bevezettük az új IKEA alkalmazást. Értékeinkkel összhangban támogattuk azokat, akiknek a legnagyobb szükségük volt rá: az Ukrajnából menekülő embereket, akik elvesztették otthonaikat. Átmeneti szálláshelyeket és otthonokat rendeztünk be számukra, összesen 125 000 euró értékben. Mindezen eredmények nem valósulhattak volna meg lelkes és elkötelezett munkatársaink nélkül” – mondta el David McCabe, az IKEA magyarországi, csehországi és szlovákiai régiójának ügyvezető igazgatója és fenntarthatósági vezetője.
Tervek és fejlesztések a 2023-as évre
Az IKEA Tervezőstúdió nyitását tervezi Debrecenben 2023 első félévében. Az itt dolgozó munkatársak lakberendezési tanácsadással segítik majd az érdeklődőket, valamint a rendelési folyamat kapcsán is támogatják a vásárlókat.
Az első negyedév során egy új vásárlási folyamat is bevezetésre kerül, ami a Szkenneld és Vedd nevet kapta. A vásárlók az IKEA alkalmazás segítségével a vásárlás közben beszkennelhetik a bevásárlókocsiba kerülő termékeket, majd egyszerűen kifizethetik azokat. Ezzel a lehetőséggel elkerülhetik a kasszák előtt történő sorban állást és egy még kellemesebb vásárlói élményt tapasztalhatnak meg.
Folytatódik a 2022. decemberben indult Live Shopping sorozat, melynek keretében online felületeken új, kreatív megoldásokat inspiráló termékkollekciókat és szezonális ajánlásokat mutatnak be az IKEA munkatársai, többek között a fenntarthatóbb életmód témájában.
Az IKEA célja, hogy a házhoz szállítással vásárolt termékek esetén a kiszállítások 25%-a elektromos járművekkel történjen. Ez egy ambiciózus cél, de a vállalat elkötelezett a fenntarthatóság irányába és folyamatosan dolgozik azon, hogy teljesítse ezt. Az IKEA 18 új elektromos járműre vár ebben az évben a csehországi, magyarországi és szlovákiai régióban.
Egy új, megosztott bevásárlólista bevezetésére is készül az IKEA, amely kívánságlistaként is funkcionálhat. Példaképpen, ha egy pár életében mérföldkő közeledik, együtt összeállíthatják kívánságlistájukat, majd megoszthatják rokonaikkal és barátaikkal, akik ennek segítségével a kívánt termékekkel tudják megajándékozni őket.
Együttműködés világhírű tervezőkkel, élet kis terekben
Ebben az évben is több limitált kollekciót mutat be az IKEA. Februárban érkezik a Sabine Marcelis holland dizájnerrel közösen megalkotott VARMBLIXT kollekció, mely a fény és a fénytörés motívumára épül. A márciustól elérhető BASTUA kollekció a finn divatmárka, a Marimekko és az IKEA kollaborációjának eredménye. A Latin-Amerikai világ inspirálta a szintén új ÖMSESIDIG kollekciót, emellett pedig egy különleges, múltidéző kollekció is érkezik majd az IKEA alapításának 80. évfordulójára.
Az IKEA multifunkcionális bútorokat is tervez, amelyeket könnyedén át lehet alakítani egyik funkcióból a másikba annak megfelelően, hogy éppen mire van szüksége a felhasználónak napközben vagy éjszaka. A megoldások egy részét kis mennyiségben kezdi forgalmazni a vállalat 2023-ban két piacon, Lengyelországban és Hongkongban. Ezt a tesztet követően döntenek majd arról, hogy a kollekciót elérhetővé tegyék más piacokon is. 2022. december 15. és 2023. szeptember 3. között a prototípusok megtekinthetőek a svédországi IKEA Múzeumban, a „Létezés maximuma – Nagy ötletek kis terekben” kiállításon.