A beruházások és fejlesztések mellett az építőipart közvetetten érintő állami támogatásoknak köszönhetően a kihívásokkal teli tavalyi évben is tovább növekedett a magyar Praktiker. A meghatározó piaci pozíciójú, idén 25 éves barkácsáruházlánc 13 százalékkal 95,5 milliárd forintra növelte árbevételét 2022-ben, miközben adózott nyeresége közel 11 százalékkal, 6,7 milliárd forintra bővült. Az idei évben folytatódó kihívások és a várható reálkeresetcsökkenés miatt továbbra is kiemelt cél a működési hatékonyság növelése, valamint az online szolgáltatások fejlesztése.
A Top 5 legnagyobb növekedést mutató termékkategória 2022-ben
(Az előző évhez viszonyítva)
- Szezonális fűtés
- Hidegburkolás
- Melegburkolás
- Kert
- Építőanyagok és segédanyagok
Forrás: Praktiker
Tovább növelte árbevételét a magyar Praktiker 2022-ben, így ismét rekordévet zárt a vállalat. A kiváló eredmény egyrészt a folyamatos beruházásoknak, fejlesztéseknek, az online értékesítés növekedésének, másrészt annak köszönhető, hogy tavaly több tényező, így az Otthonfelújítási támogatás, az SZJA-visszatérítés, valamint az elmúlt évben még tapasztalható építőipari konjunktúra is a vásárlóerő növekedését fűtötte. A 20 barkácsáruházzal működő vállalat sikeresen reagált az év közben jelentkező kihívásokra, így az orosz-ukrán háború miatt kialakult ellátási problémákra, valamint az emelkedő energia- és alapanyagárakra. Mindezeknek köszönhetően a Praktiker árbevétele 2022-ben az előző évi 84,1 milliárdról 13,4 százalékkal 95,5 milliárdra, adózott nyeresége pedig 10,9 százalékkal 6,7 milliárd forintra növekedett. A 2022-es növekvő árbevételhez a szaniter, a kert, a hidegburkolás, az építőanyagok, valamint a világítás kategóriák járultak hozzá legnagyobb mértékben, így ezek tekinthetőek a legnépszerűbb termékcsoportoknak. A legnagyobb növekedést a fűtéshez kapcsolódó árucsoport mutatta összefüggésben azzal, hogy a tavalyi év második felében az energia témaköre és így az alternatív fűtési megoldások is előtérbe kerültek.
Az idén 25 éves magyar Praktiker eredményességéhez hozzájárult, hogy 2022-ben több területen is sikerült növelni a működési hatékonyságot, így a vásárlókat gyorsabban, rugalmasabban tudja kiszolgálni a vállalat. A barkácspiaci e-kereskedelem töretlen bővülését mutatja, hogy a megelőző évekhez hasonlóan 2022-ben is két számjegyű volt az online forgalom erősödése. Ehhez kapcsolódóan a Praktiker online értékesítésének logisztikai hátterét 2022 februárjától üzemelő webraktár biztosítja. Rövidült a feldolgozási idő: az online vásárlások nyitvatartási időben számolva a megrendeléstől számított 4 órán belül átvehetőek, ha a termék készleten van. Szintén tavaly került minden egységbe önkiszolgáló kassza, így a vásárlók gyorsabb és hatékonyabb kiszolgálását ma már mind a 20 áruházban segítik ezek a pénztárak. Ökológiai lábnyomát csökkentve a Praktiker az idei év elején megszüntette korábbi nyomtatott katalógusát, amelyet sikeresen váltott fel a kéthetente frissülő online ajánlatok oldal.
A kilátásokkal kapcsolatban Pártos Zsolt, a Praktiker ügyvezető igazgatója elmondta, hogy 2023-ra óvatos tervezéssel készülnek, mert az előrejelzések alapján a reálkeresetek csökkenésére, így a vásárlói költések átmeneti visszaesésére számítanak. A várhatóan csökkenő forgalom, a szomszédunkban zajló háború miatt folytatódó logisztikai problémák, valamint a magas energiaköltségek ellensúlyozására a Praktiker számára továbbra is kiemelt cél a működési hatékonyság további növelése, valamint a vásárlók minőségi online és offline kiszolgálásának fokozása. Ennek érdekében megújították a Magyarországon immár 25 éve jelenlévő márka image-ét, és átalakították, gyorsabbá, átláthatóbbá tették a webshopot. A Praktiker kiemelt célja, hogy továbbra is széles termékpalettát, gyors és minőségi szolgáltatásokat kínáljon a vásárlóknak. Pártos Zsolt hozzátette, hogy a Praktiker üzleti céljai megvalósítása mellett elkötelezett a közösségi értékek iránt. Ennek megfelelően a beszállítóinak 85 százaléka magyar vállalat, és törekszik arra, hogy termékkínálatában megtalálhatóak legyenek a környezetkímélő, innovatív termékek, valamint edukálja vásárlóit az energiatudatosság területén. Az áruházak tetejére telepítendő napelemekkel a zöld energia melletti elkötelezettségét is kifejezi a vállalat.