A Red Dot-díjjal és számos további nemzetközi design díjjal elismert 360 Design Budapest kiállítás immár ötödik alkalommal nyitja meg kapuit a kreatívipar újdonságai iránt érdeklődő közönség előtt. A közel 300 kortárs bútorból, lakberendezési kiegészítőből, valamint ipar- és képzőművészeti tárgyból álló tárlat idén a Budapest Design Week központi eseményeként több száz négyzetméteren nyújtott betekintést a kortárs design világába. A Magyar Divat és Design Ügynökség ezúttal egy történelmi jelentőségű helyszínen, a Nyugati Pályaudvar egykori várótermében mutatta be több mint 100 magyar és regionális alkotót és formatervezőt, valamint rendhagyó tárgyait.
A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) által szervezett 360 Design Budapest kiállítás már öt éve hívja a figyelmet a minket 360 fokban körülvevő design mindennapokban betöltött szerepére. Az elmúlt években több ezer érdeklődőt megmozgató kreatívipari esemény idén egy építészeti örökségként ismert, nagymúltú helyszínen várja a látogatókat. A Nyugati Pályaudvar egykori várótermében október 16. és 20. között a kortárs kreatívipar remekeivel telt meg és a Budapest Design Week központi eseményeként nyújt kihagyhatatlan megállót a designipari újdonságok felfedezéséhez.
„A design célja, hogy a funkciót és a formát egyaránt figyelembe vegye, így a formatervezett tárgyak egyszerre szólnak az innováció és az esztétika nyelvén. Ezek a tárgyak – legyenek akár a művészetek vagy az ipari termelés kiemelkedő darabjai – mindennapi életterünket, ezáltal pedig életminőségünket is meghatározzák. Az idei kiállítás ezért közel 300 alkotást sorakoztat fel, amelyek átfogó képet nyújtanak a design sokrétű irányzatairól és aktuális tendenciáiról, lehetőséget teremtve a látogatók számára a kortárs művészeti és tervezési diskurzus mélyebb megértésére.” – mondta el a kiállítás megnyitóján Jakab Zsófia kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos, az MDDÜ vezérigazgatója.
A tárlat öt éve minden októberben szerves részét képezi a Budapest Design Week programjának, idén a design hét kiemelt szakmai fórumaként segíti elő a kreatív iparágak szereplői közötti együttműködések támogatását.
Jakab Zsófi arra is rámutatott, hogy az elmúlt években a 360 Design Budapest nemcsak a kortárs formatervezés központi szereplőjévé vált, hanem inspirációs forrás is lett a kreatívipar szakemberei és a design iránt érdeklődők számára. „Ezt támogatva a rendezvény különös hangsúlyt fektet az interaktív tárlatvezetésekre, melyek során elismert művészek és szakértők vezetik végig a látogatókat az alkotások között, személyes művészeti perspektívájukkal színesítve a kiállítást.”
A tárlatvezetők sorát Osvárt Judit, a magyar designszcéna meghatározó alakja, az ELLE Decoration főszerkesztője nyitja meg, majd elismert művészek, zenészek és alkotók látásmódján át ismerhetőek meg a kreatívipari, valamint kortárs képző- és iparművészeti tárgyak. Így Szamosi Zsófia Jászai Mari-díjas színművész, Vitáris Iván, az Ivan & The Parazol zenekar frontembere, Schoblocher Barbara énekesnő, Keller Adél tartalomgyártó, valamint Tombor Zoltán, nemzetközi hírű fotográfus és Nemes Márton képzőművész tárlatvezetésére is jelentkezhetnek az érdeklődők.
A sajtómegnyitón Demeter Szilárd, a Magyar Kultúráért Alapítvány kuratóriumi elnöke is üdvözölte a kiállítás megrendezését, valamint hangsúlyozta a design kulturális szerepét.
A 360 Design Budapest az oktatás és a szakmai fejlődés támogatásához is hozzájárul, ugyanis ingyenes, élményalapú tárlatvezetéseket biztosítanak a szervezők a szakképzési és felsőoktatási intézmények számára is, hogy a jövő generációja is megismerje a kortárs design irányzatait, kiemelkedő szereplőit. A hazai gyártók különálló standokon mutatkoznak be, így közvetlen kapcsolatba kerülhetnek a szakmai közönséggel. A „Meet the Designer and Manufacturer” programon keresztül pedig a szakemberek közötti hálózatépítést is segítik a szervezők, kiemelt figyelmet fordítva a tervezők és gyártók közötti együttműködések előmozdítására.
A kiállítás kurátori koncepciója a szecesszió és az art deco hagyományainak kortárs újraértelmezésén alapul és a magyar identitás mélyítését, illetve a hazai alkotók ismertségének és elismertségének erősítését tűzte ki célul. Nemcsak a magyar kreativitás páratlan mivoltát helyezi az előtérbe a tárlat, hanem a fenntarthatóság jegyében az új, környezetbarát anyagok használatára, valamint az időtálló technikák újragondolására is fókuszál, így biztosítva a kultúra folytonosságát és a design fejlődésének új irányait.
A kiállításnak helyet adó Nyugati Pályaudvar impozáns tere történelmi helyszínként szimbolikusan is összekapcsolja a keleti és nyugati világot, teret adva a hazai és nemzetközi designszíntér találkozásának és kölcsönhatásának. Ily módon is erősíti az esemény értékmegőrző és értékteremtő szemléletét, hiszen a rekonstrukció alatt álló terek új funkciót kapnak, miközben bemutatják a helyszín gazdag történeti múltját is. Emellett a 360 Design Budapest installációja a helyszín indusztriális karakterére és rekonstrukciójára reflektál, lehetőséget nyújtott a látogatóknak arra, hogy 360 fokban körbejárva ismerjék meg a magyar és nemzetközi tárgykultúra legkiemelkedőbb alkotásait.
A 360 Design Budapest 2024-es kiállításának stratégiai partnerei közé tartozik az Art Market Budapest, az Iparművészeti Múzeum és a Bayer Construct Zrt., míg az esemény kiemelt médiapartnere az ELLE Decoration belsőépítészeti magazin.
A programsorozat a hazai közönség mellett a nemzetközi látogatók körében is népszerű, ezáltal pedig az országimázs építéséhez is hozzájárul. E célt erősítve a nemzetközi szaksajtó jeles képviselői egy átfogó túra során ismerkedhetnek meg Budapest emblematikus helyszíneivel, kulturális örökségével és gasztronómiai különlegességeivel.
Budapest Design Week
2024
360 Design Budapest
Fotók: Gulyás Attila János / építési hírek