A Rákosrendező pályaudvar a városligeti BalloonFly kilátóból fényképezve 2024. szeptember 30-án

A Rákosrendező pályaudvar a városligeti BalloonFly kilátóból fényképezve 2024. szeptember 30-án

A kormány és az Egyesült Arab Emírségek kormánya közötti nemzetközi megállapodás a kormány által foglaltak teljesítése érdekében a megszületett kormányzati döntés alapján 2025. január 16. napján sor került Rákosrendező vasútüzemhez nem szükséges területeinek értékesítésére. A jelenleg elhagyatott és elhanyagolt Rákosrendező vasútállomás körüli terület már régóta várt, átfogó és komplex fejlesztése indulhat meg – továbbra is hétfői közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Ez a Rákosrendezőn és vonkörzetében élők számára jelentős előrelépést és fejlődést fog jelenteni elsősorban a tömegközlekedés minőségét és elérhetőségét. A beruházással fejlődik Budapest közlekedése, továbbá a XIV. és a XIII. kerület összeköttetése is érdemben javul.

Az érintett területrészek kijelölése a MÁV Zrt. illetéknek megfelelően, a társasággal szoros együttműködésben valósult meg, amelynek alapján Rákosrendező területéből mintegy 85 hektárnyi területet értékesített az állam, nettó 50,9 milliárd forintos vételáron.
A rozsdaövezet felszámolása érdekében az eladásra független szakértő által meghatározott értéken került sor, a fejlesztést az Eagle Hills csoport valósítja meg – ismertette az NGM.

Az új tulajdonos feladata lesz a terület beruházási tevékenységhez szükséges előkészítése, a hulladékok elszállítása és a környezeti kármentesítés elvégzése is.

A kormányzati döntéseknek megfelelően az Eagle Hills a vételárat három ütemben fizeti meg, a teljesítés a nemzetközi megállapodásban foglalt állami vállalások teljesítéséhez igazodik. A fejlesztő az első vételárrészlet megfizetését követően tulajdonjogot szerez a terület felett annak érdekében, hogy el tudja kezdeni a fejlesztéseket.

Az egyes vételárrészletek biztosítására az állam több biztosítékot, garanciát is kért (anyavállalati garancia, bankgarancia, visszavásárlási jog), amit az Eagle Hills biztosított.
A nemzetközi megállapodás és a kormánydöntés értelmében, a rögzített állami kötelezettségokra figyelemmel a további vételárrészletek megfizetésére az egyes állami vállalások teljesítését kerül sor.

Így a második vételárrész megfizetésének feltétele a fejlesztés sikeres megvalósításához szükséges jogalkotási intézkedések több lépcsőben történő megtétele, többek között a vonatkozó építésügyi előírások felülvizsgálata, módosítása, a beruházás kiemelt jelentőségű beruházási minősítése, valamint a szükséges telekalakítások lefolytatása – ismertette az NGM.

Az utolsó vételárrész megfizetésének feltétele a megállapodás szerinti, mintegy 800 millió eurónyi állami infrastruktúra fejlesztés megvalósítása. Ennek keretében gyalogos- és vasút feletti közúti felüljáró, vasúti pálya fejlesztés, az M1-es metró meghosszabbítása, kerékpárút és gyalogút megépítése, valamint a vasúti pálya befedése valósulhat meg oly módon, hogy felette egy park kialakítható legyen.

A fejlesztések tervezett időpontjára tekintettel a szerződés lezárására legkésőbb 2039. március 13. napjáig kerül sor, amelyet ezután a Fejlesztő köteles kifizetni a terület teljes (inflációval növelt) vételárát – részletezte az NGM közleménye.

A nemzetközi ban az Egyesült Arab Emírségek vállalják, hogy legalább 5 milliárd eurónyi beruházást hajt végre az érintett ingatlanokon, létesítve ezzel egy új, modern városrészt. Az Eagle Hills által bemutatott elképzelések alapján a terület egyes részein 250 és 500 méter magasságú épületek is elhelyezhetők.

A fejlesztés során a beruházónak minden hatályos építészeti, biztonsági és környezetvédelmi szabályt be kell tartani, ezt az állam a legszigorúbban fogja ellenőrizni és betartatni.

Az NGM szerint a megállapodás és a városrészi projekt is rávilágít arra, hogy Magyarország iránt a bizalom továbbra is töretlen és egyre vonzóbb befektetési célpontot jelent a külföldi befektetők számára.
A Rákosrendezőt érintő beruházás az elkövetkező években új munkahelyeket fog létrehozni, valamint érdemben fog kapni a gazdasági-, különösen az építőipari teljesítmény növekedéséhez.

Borítókép : Budapest, 2024. szeptember 30. A Rákosrendező pályaudvar a városligeti BalloonFly kilátóból fényképezve 2024. szeptember 30-án. MTI/Szigetváry Zsolt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük