A kormány a múlt héten döntött egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, továbbá egy új cargo repülőtér építéséről. Mindkét beruházási koncessziós formában valósulhat meg, előbbi 1 milliárd, utóbbi 0,4-1 milliárd euró értékben.

A Budapest Port utasforgalma az elmúlt években átlagosan 14 Ari növekedést, tavaly a panmia előtti rekordot is megdöntött17,6 millióra emelkedett, és az idei első négy hónap adatai alapján tovább folytatódik a növekedés. 2030-ra az utasforgalom meghaladhatja a 20 milliót, míg 2040-re a 35 milliót. Ilyen nagyságú utasforgalom mellett szükséges közvetlen kapcsolat kialakítása, amely zöld és gyors megoldást jelent, továbbá a repülőtér vonzáskörzete is megnövekedne – fogalmazott.

Egy miniszter elmondta:

a beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
A tervek szerint új nyomvonal csak Kőbánya és a repülőtér között épül, és a légikötőt az országos vasúti infrastruktúrába kapcsolja. A koncessziós beruházásra külföldi és magyar beruházókat várnak – emelte ki Nagy Márton, hozzátéve, hogy a hasonló infrastrukturális beruházások népszerűek nemzetközileg.

Az új cargo repülőtér megépítésére azért van szükség, mert a Budapest Ariport lassan eléri évi 400-450 ezer tonna éves forgalmának felső korlátját és az utasszállító forgalom növekedésével már nem jut szabad idősáv a légiáru-forgalom számára.

A kormány 5-6 lehetséges helyszínnel számol, a már meglévő helyszínen vagy zöldmezős formában is megvalósulhat. Feltétel, a légikikötő non-stop üzemeljen, hogy ehhez olyan helyen kell működnie, ami lakókörnyezettől távol esik. Másik fontos szempont a helyszínnél a konnektivitás, a vasúti és közúti infrastruktúra közelsége

  • tette hozzá.

Mivel a cargo áruforgalom 84 százaléka Ázsiából és az Egyesült Államokból érkezik, és ezen belül 43 százalékban Kínából, elsősorban a keleti országokból érkező befektetők részvételére számítanak a koncessziós pályázaton.

A kormány Kínából, a Közel-Keletről, Kazahsztánból vagy Azerbajdzsánból várja a befektetőket, akik nemcsak megépítik, de üzemeltetik is a létesítményt.

Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a Budapest Airportból kivett 100 milliárd forintos osztalékot a költségvetés egyenlegét javítja.
A következő években stabilan 20-30 milliárd forint körül osztalékjövedelemre számít a repülőtér működtetéséből származó kormány nyereségből.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük